RC akrobatický model ED |
Model ED (tato zkratka tentokrát nic neznamená) má samozřejmě svoje předchůdce. Jedním z nich byl model poháněný spalovacím motorem Thunder Tiger PRO 120 RP (s palivovým čerpadlem). Motor byl koupen v e-shopu Sussex Hobbies (nebo tak nějak) za v tu dobu (2003?) neuvěřitelnou cenu 4000 Kč. V ČR ho naši obchodníci prodávali asi za 10000 Kč. Nakupování po internetu bylo na svém počátku, byli jsme nadšeni že to funguje, že něco přišlo - a ještě k tomu z ciziny a za takovou cenu. Modelem byl akrobat typu F3A o rozpětí i délce cca 2 metry, inspirovaný modelem Typhoon 2000 a fotkami na diskuzním fóru RC Universe. |
Model mi ovšem mnoho radosti nepřinesl. Motor neustále zdechal a když se konečně udržel v chodu,
výkon byl pro akrobacii na hraně. Abych korejskému výrobku nekřivdil (mimochodem existují ještě motory Thunder Tiger
nebo nějaké jiné jejich výrobky?), musím připustit možnost, že příčinou potíží mohlo být to, že motor nikdy nedostal
"nažrat" pořádně nitrovaného paliva - tím myslím tak 20 procent nitrometanu. S palivem s 10ti procenty nitrometanu
se sotva točil, přičemž jeho cena už tak byla závratná. Takže tento 2x2 m stroj byl nahrazen menším, poháněným motorem
MVVS 8 ccm s "magickým" tlumičem. Rozpětí bylo 1500mm. Kdo si dneska pořídí jako další model model menší než byl ten
předchozí? Platí to i o autech, jako bychom snad potřebovali pořád větší a větší krámy. Byla to trefa do správné velikosti.
Spotřeba paliva byla přijatelná a tak najednou palivo s deseti procenty nitrometanu ani nevadilo, model se dobře nakládal
do auta, nepálil drahé japonské svíčky a i vrtule vyšly levnějí. Takže když nastal přechod na elektropohon, velikost
budoucího modelu byla víceméně jasná.
Naprosto zásadní roli při přechodu od pohonu spalovacími motory k elektropohonu hrála dostupnost potřebných komponent
- motoru, regulátoru a baterie - na čínském e-shopu Hobbycity. Tedy cenová dostupnost především. Zkrátka, kdyby nebylo
čínských výrobců, žádný takovýto model by nevzniknul, a to nejenom v mém případě. To je třeba si uvědomit když se někdo
pohrdavě vyjadřuje modelářskych o věcech z Číny.
|
Popis modelu |
"Režijní hmotnosti", tedy to co model musí nést - motor, elektronika, baterie a odhadnutá hmotnost draku ve vztahu k rozumnému plošnému zatížení tak daly potřebnou nosnou plochu a konečné rozměry. Model má dělené křídlo jehož poloviny se nasouvají na duralovou trubku 20x1. Toto uspořádání se nabízelo samo - umožňuje středoplošné uspořádání a zároveň je v troupudostatek místa pro pohonnou baterii a přijatelný přístup pro její výměnu. |
Křídlo |
Jako půdorys byl zvolen lichoběžník s odtokovou hranou kolmou na směr letu. Toto uspořádání se mi osvědčílo
již dříve, neboť za vhodných okolností umožňuje postavit křidélko odděleně od křídla na rovné pracovní desce. Profilem křídla
je NACA63A o tloušťce 12 procent u kořene a 13 procent na konci. Profil byl upraven tak aby tloušťka odtokové hrany byla 3 mm
a obrysem od odtokové hrany až po zavěšení křidélka byla přímka.
Křídlo má jeden nosník setávající ze dvou smrkových pásnic o průřezu 6x3 a z balzové stojiny tloušťy 3 mm s léty svisle
(protože tak je to správně). V přední části u kořene je ještě jeden nosník - z balzových lišt a stojiny - který poněkud
snižuje nebezpečí proboření tuhého potahu v místě kde se křídlo chytá při manipulaci. Kořenové žebro a žebro čtvré od kořene
(ve kterém končí spojovací trubka) jsou z topolové překližky o síle 3 mm. Všechna ostatní žebra jsou z balzy tloušťky 2,5 mm.
Poloha křídla (úhel nábehu) je zajištěna dvěma kolíky které ční z kořenového žebra - jeden před a jeden za spojovací
trubkou. Přední i zadní kolík jsou od osy spojovací trubky stejně daleko. U trupu jsou poloviny křídla zajištěny
polyamidovými šrouby M4. Ty jsou přes bočnice trupu zašroubovány do matic zalepených v kořenových žebrech.
Stavba polovin křídla probíhala na jednoduchém přípravku sestávajícím z pomocných balzových lišt o síle 3 mm a řady
balzových špalíků tlustých 10 mm, vysokých 27 mm, ve vhodných místech lehce přilepených k pracovní desce tak, aby pomocné
lišty byly podepřeny pokud možno po co největší délce. Princip by mohl být jasný z obrázku na němž je zachycena situace kdy je
již tuhý potah torzní skříně z jedné strany nalepen a bude probíhat uzavření torzní skříně nalepením tuhého potahu z druhé -
horní strany. Křídlo je samozřejmě v průběhu stavby třeba různě otáčet.
|
Zadní pomocná lišta se po ukončení její potřebnosti vytáhne, přední je zalepená a po jejím oříznutí se stane
soušástí náběžné části. Tuhý potah je z balzy silné 2 mm. Lepen je lepidlem Perfect - G, při délce cca 75 a šířce 14 cm se
nalepení jednoho dílu dá při svižné práci ještě celkem dobře stihnout. Žebra jsou samozřejmě páskována.
Křidélka byla stavěna zvlášť. Vzhledem ke klínovitému profilu mohla stavba proběhnout bez nějakých přípravků na rovné desce.
Všechna žebra byla navlečena a nalepena na uhlíkovou trubku průměru 6/5 která pro křidélko představuje nosník. Použití trubky
do značné míry zajišťuje, že křidélko bude rovné, přispívá trochu k torzní tuhosti a umožňuje postavit jej lehké, bez tuhého
potahu po celé ploše, jen s páskovanými žebírky. Každé křidélko je poháněno jedním sernem HS225 umístěným na spodní straně
křídla. Páčky jsou vyřezámy z duralu a zalepeny. Zavěšení křidélka je vždy na čtyřech běžných závěsech vlepených do špalíků
pod lištami horního povrchu.
|
Trup |
Základem trupu jsou dvě bočnice z balzy tlusté 4 mm o stálé výšce po celé délce. Tyto jsou od předku
až po odtokovou hranu křídla z plné balzy, dozadu pak pokračují lištami širokými 12 mm, svislými příčkami a na konci jedním
tvarovým dílem s výřezem pro VOP. Bočnice jsou v přední až střední části spojeny vodorovnými obdelníkovými deskami z topolové
překližky tl. 3 a obdelníkovými přepážkami. Takto je vytvořena "základní krabice". Spodní z vodorovná deska slouží jako lože
pro baterky, horní vodorovná deska, vydatně prořezaná, tvoří rám přístupu do trupu. Půdorys trupu je až po odtokovou hranu
křídla obdelníkový, což usnadňuje stavbu (i křídla) a přispívá k větší pravděpodobnosti že se model podaří postavit rovný.
Bočnice jsou v místě desky podvozku a v místě průchodu spojovací trubky zesíleny tvarovými díly z překližky tloušťky 1 mm.
Všechny přepážky mezi bočnicemi jsou od křídla až dozadu poslepovány z balzových lišt 3x10 mm. Tvarové přepážky na spodku
trupu jsou z třímilimetrové balzy stejně jako přepážka na horní straně trupu od kabiny dozadu. "Domeček" motoru je
zhotoven z topolové překližky, pouze vlastní motorová přepážka je z březové překližky silné 5 mm. To je po desce nesoucí
podvozek nejbytelnější díl celého modelu.
"Mechanismus" nastavování úhlu nábehu je nalepen zevnitř na bočnice. Pro každý polohovací kolík křídla sestává ze dvou
polyamidových šroubů M4 proti sobě. Zašroubováním/vyšroubováním šroubů se posunuje štěrbina do které se zasouvá polohovací
kolík křídla a tak lze úhel náběhu mírně upravovat. Šrouby jsou přístupné shora po sundání kabiny a zdola čtyřmi otvory
vypouzdrěnými laminátovými trubkami které procházejí "spodní nástavbou".
|
Ocasní plochy |
Obě ocasní plochy mají souměrný profil tvořený elipsou v přední části a tečnami k této elipse v zadní části. Stabilizátor SOP má po celé ploše tuhý potah z balzy tl. 2. Její profil je poměrně tlustý a délka (výška) malá, proto v něm není zakomponován žádný nosník. Kořenový profil byl navržen tak, aby pevná část SOP navatovala na oblou horní část trupu co nejplynuleji. K trupu je přilepena na tupo. Kormidlo SOP má klínový profil, je otevřené honstrukce a je stavěno zvlášť. Žebra z balzy 2,5 mm jsou navlečena a nalepena na uhlíkovou trubku průměru 6 mm, zbytek konstrukce je z balzových lišt tl. 2 mm různé šířky. Spojení s pevnou částí je provedeno třemi běžnými plochými závěsy zalepenými do balzových špalíků polyuretanovým lepidlem. Konstrukce vodorovné ocasní plochy je podobná křídlu. Má nosník ze smrkových pásnic 2x4 mm spojených balzovou stojinou, ve střední části jsou další, tentokrát balzové nosníky které spolu se stojinami zpevňují VOP v místě jejího průchodu bočnicemi trupu. Od náběžné hrany až po nosník je tuhý potah, zbytek konstrukce je otevřený. Žebra jsou páskována. Poloviny VOP jsou stavěny každá zvlášť, ve středu jsou slepeny na tupo a spojení polovin je zpevněno tuhým potahem z tvrdé balzy tl. 2 který je od nosníku dozadu průběžný přes obě poloviny. Kormidlo VOP je vybroušeno z velmi lehké plné balzy do klínového profilu s tloušťkou odtokové hrany 3 mm. Každá polovina je ke stabilizátoru připojena třemi běžnými závěsy. SOP i VOP jsou ovládány nízkými servy která byla původně určena pro ovládání křidélek větších akrobatů. Vzhledem k souměrnému profilu obou ocasních ploch byl k jejich stavbě použit přípravek ze zbytků balzy.
Náhon SOP je proveden dvěma ocelovými lanky která se uvnitř trupu kříží aby protínala stěny trupu pod strmějším úhlem a jejich průchod stěnami tak byl aspoň trochu kratší. Páčka SOP je vyřezána z duralu,"obtéká" uhlíkovou trubku v pohyblivé části směrovky a je na své místo do štěrbiny zalepena až po provedení potahu folií. Každá polovina kormidla VOP je poháněna jedním táhlem ze sklolamitátové tyčky průměru 2 mm. Jedno táhlo je na páčku serva připojeno shora, druhé zdola. Obě samozřejmě na stejnou dírku. Jako páčka VOP posloužila závitová tyč průměru 3 mm zalepená do překližkou vyztuženého okraje výškového kormidla. Na závitovou tyč je našroubován běžný "praporek", jehož šroubováním lze délku páčky jemně měnit.
|